"Bauskas apskates ceļvedis bērniem"






Metodiskā izstrādne
Bauskas apskates ceļvedis bērniem













Bauska, 2018
Saturs
  1. Metodiskā darba tēma, anotācija……………………………………………………….3
  2. Ievads…………………………………………………………………………………..4
  3. Ceļveža izveides darba gaita…………………………………………………………...5
  4. Ieteicamā literatūra un informācijas avoti……………………………………………..7
  5. Pielikums……………………………………………………………………………….8



Darba autors: Bauskas sākumskolas skolotāja Daiga Eimusa
Izglītība: Pirmsskolas – sākumskolas skolotāja
Pedagoģiskā darba stāžs: 7 gadi
Darba nosaukums: „Bauskas apskates ceļvedis bērniem”
Mērķis: Iepazīt zināmos Bauskas apskates objektus un atklāt jaunus, novērtēt to piemērotību bērniem. Izveidot košu, izglītojošu ceļvedi bērniem. 
Mērķauditorija: sākumskolas skolēni, ģimenes
Anotācija: Bauskas sākumskolas 2.b klases un skolotājas Daigas Eimusas projekts „Bauskas apskates ceļvedis bērniem”. Bauskas Informācijas centrs (IC) piedāvā dažādus informatīvos materiālus par izklaidējošām un izglītojošām iespējām tuvējā apkaimē. Neskatoties uz IC piedāvājumu, aptaujājot skolēnus konstatējām, ka viņi pasīvi apmeklē muzejus, kā arī vēsturiskos un dabas apskates objektus, jo nezina par tiem. Trūkst specifiska izdevuma bērniem.
Lai motivētu bērnus izzināt dzimto pilsētu un sniegtu informāciju citiem klašu kolektīviem, ģimenēm un Bauskas viesiem, veidojam īpaši bērnu auditorijai piemērotu apskates objektu ceļvedi.
Ceļveža veidošanas procesā bērni paši apmeklē muzeju izstrādātās programmas un apskates objektus. Pēc apmeklējuma skolēni vērtē, cik viņiem bija interesanti konkrētajā objektā. Bērni piedāvā arī citus, viņuprāt interesējošus objektus, kurus būtu vērts iekļaut ceļvedī. Ceļvedī būs karte ar tajā atzīmētām apskates vietām, fotogrāfijas, bērnu īkšķīšu vērtējumi un īss komentārs par gaidāmo.
Īstenošanas gads un vieta: 2018., Bauska



Izglītības likums, valsts pamatizglītības standarts, valsts vispārējās vidējās izglītības standarts un mācību priekšmetu standarti nosaka ikviena pedagoga iesaistīšanos un atbildību audzināšanas darbībā. Izglītības iestādes attīstības stratēģija, mērķi un uzdevumi nodrošina audzināšanas darbību, kas sekmē katra skolēna harmonisku un vispusīgu attīstību. (3.) Bauskas sākumskolas mērķis ir, organizējot un īstenojot kvalitatīvu, mūsdienīgu, uz kompetencēm balstītu izglītošanās procesu, veicināt skolotāju un skolēnu sadarbību un līdzatbildību. Kompetencēs balstītas pieejas būtība ir saprast skolēna vajadzības un strādāt atbilstoši tām.(7.) Mācību un audzināšanas procesā aktualizējās jautājums par bērnu iecienītākām tūrisma apskates vietām Bauskā. Pielietojot metodi Vizualizācija, noskaidrojām idejas par interesantākajām vietām Bauskā, ko bērni ieteiktu apmeklēt saviem vienaudžiem. Vairākums minēja RIMI, HESBURGER, daži minēja Bauskas pili, muzeju.
Pētot šo situāciju padziļināti un pielietojot metodi Sarunas mazās grupās, noskaidrojām, ka bērniem trūkst intereses par Bauskā esošiem tūrisma objektiem, jo pieejamā informācija nav saistoša un interesi raisoša. 
Šobrīd informācija par apskates objektiem un interesantākajām vietām Bauskā ir atrodama vairākās Latvijas tūrisma interneta vietnēs, Bauskas mājas lapā www.bauska.lv, kā arī dažnedažādos tūrisma ceļvežos, kas pieejami Bauskas tūrisma informācijas centrā. Tomēr nevienā no šīm vietnēm vai bukletiem informācija nav veidota tieši bērnam saprotamā valodā un veidā. Bukletos pieejamā informācija ir plaša, detalizēta, taču tā neuzrunā mazākos ceļotājus un nemudina tos pašiem aktīvi iesaistīties pilsētas izzināšanā un aktīvā brīvā laika pavadīšanā. Tieši tāpēc radās ideja un vēlme šādu pilsētas izzināšanas ceļvedi radīt pašiem, iekļaujot tajā ne tikai tūrisma objektus un to aprakstus, bet arī bērnu vērtējumus, viedokļus, interesantus uzdevumus un karti.
Klases stundā izvirzījām turpmāko darbību mērķi: Iepazīt zināmos Bauskas apskates objektus un atklāt jaunus, novērtēt to piemērotību bērniem. Izveidot košu, izglītojošu ceļvedi bērniem. 
Uzdevumi mērķa izpildei:
1.        Apzināt nozīmīgākās tūrisma apskates vietas Bauskā un tās apmeklēt.
2.        Objektu izpētē un ceļveža veidošanā iesaistīt vecākus.
3.        Pēc objektu apmeklēšanas veikt aptauju, aicinot bērnus izteikt savu viedokli vai redzējumu, sniegt vērtējumu par piedāvātajām aktivitātēm, un piedāvāt priekšlikumus, kā konkrēto vietu padarīt vēl interesantāku un bērniem saistošāku.
4.        Iegūto informāciju apkopot vienā informatīvā izzinoši izklaidējošā materiālā - tūrisma ceļvedī.

Ceļveža moto- Iepazīt, izvērtēt, ieteikt!
Skolotāja profesija ir sadarbības profesija, un svarīgi sadarbības dalībnieki ir vecāki. Uzaicināju klases vecākus uz sapulci, lai informētu par ceļveža izveides ideju un interesantu ceļu tās realizēšanai, kurā būs nepieciešams viņu atbalsts. Vecāki izrādīja neviltotu interesi un piedāvāja atbalstu projektam.
indexKā pirmo devāmies iepazīt Bauskas rātsnamu, jo bērni nezināja, kur Bauskā sver un mēra, izmantojot senas mērierīces. Izmantoju Intrigas principu.(4.)
Gide Valentīna Metniece saistoši pastāstīja par Bauskas rātsnama vēsturi.
Bērni savu patiku vai nepatiku izrādīja ar rokas īkšķa stāvokli.
Īkšķīšu vērtējumā šis pasākums ieguva 14 īkšķus uz augšu un 5 horizontāli.
Skolēniem nepatika gaidīt rindā, kamēr tika svērti un mērīti klasesbiedri. Mēs savā ceļvedī sagatavosim krustvārdu mīklu, kurā bērni varēs pārbaudīt, cik vērīgi un uzmanīgi bijuši. Šis pasākums ir bezmaksas. Rātsnamā aizvadījām stundu.
Vecā naudas maka stāstu klausījāmies Bauskas pilī. Gide Ilona Ozola mūs aizveda Bauskas pils tālā pagātnē.
indexBērni uzzināja par maksāšanas līdzekļiem, naudas veidiem. Spēlēs skolēni apguva preču- naudas apmaiņas sistēmu, mainīja zirņus pret zivīm un kaķu ādām. Viņi zīmēja karti un paslēpa māla podu, kuru otrai grupai bija jāatrod, lasot karti, iemācījās Kociņspēli jeb Marienbādi, kuru vēlāk labprāt spēlēja arī klasē starpbrīžos.
indexĪkšķīšu vērtējumā šis pasākums ieguva 15 uz augšu un 4 daļēji. Bērniem ļoti patika dažādās spēles, tomēr dažiem ātri apnika. Šis pasākums grupai maksāja 30 eiro. Pilī aizvadījām stundu. Siltākā laikā veiksim pils kompleksa apskati, kura būs bezmaksas.
Motormuzejā orientēšanās spēle guva simtprocentīgu atsaucību, un īkšķīši vienbalsīgi tika pacelti uz augšu. Gide Sandra Ziemele vadīja orientēšanās spēli.
Visiem ļoti patika spēle, kurā varēja izkustēties, meklēt senatnīgu auto detaļas un noslēgumā saņemt dāvaniņu. Apmeklējums izmaksāja 0,80 eiro katram bērnam, darbojāmies stundu.
Bauskas muzejā izzinājām lelles, gājām rotaļās, dziedājām un paši izgatavojām lupatu lelli.
indexAtraktīvā gida Aigara Urtāna vadībā dziedājām un gājām rotaļās. Īkšķīšu vērtējumā šis pasākums ieguva13 uz augšu un 7 daļēji. Bērnus biedēja leļļu pārpilnība. Apmeklējums izmaksāja 1,50 eiro katram bērnam, darbojāmies stundu.
Ziemas periodā izpētījām IC piedāvātās aktivitātes muzeju telpās. Siltākā laikā kopā ar gidu dosimies izglītojoši izzinošā pastaigā pa Bausku, lai apskatītu pilsētas ievērojamās vietas, izstaigāsim dabas takas, atpūtas vietas. Meklēsim interesantas vietas, kuras būtu vērts apmeklēt arī citiem.
Datorklasē pētījām Bauskas karti, ko piedāvā google maps, un sagatavojām karti, kurā atzīmētas iepazītās vietas. Medijpratības un digitālās kompetences mums pilnveidot palīdzēja informātikas skolotāja Anda Rone.
Paralēli interesanto apskates vietu meklējumiem sākam domāt par ceļveža vizuālo tēlu un saturu. Ceļveža noformējumā iekļausim mūsu skolas simbolu –taureni, kā arī skolai raksturīgās krāsas- zilo un zaļo, jo mēs lepojamies ar savu skolu!
Šobrīd esam apskatījuši sagatavotās programmas Bauskas rātsnamā, pilī, muzejā un Motormuzejā. Līdz mācību gada beigām apmeklēsim un izpētīsim citus iecerētos objektus. Ceļvedis būs noderīgs palīgs pilsētas izzināšanā un interesantā aktīvā laika pavadīšanā Bauskas novada bērniem, ģimenēm un pilsētas viesiem. Gūstot novada skolēnu un viņu ģimeņu, pilsētas viesu atsaucību un interesi par Bauskas apskates ceļvedi bērniem, to būs iespējams iekļaut Bauskas tūrisma informācijas centra izdales materiālos, kā arī novada izglītības iestāžu mācību un audzināšanas materiālos.
Sadarbojoties ar skolas vecāku padomi, klases uzsākto projektu pieteicām Bauskas novada pašvaldības šī gada martā izsludinātajam projektu konkursam „Mēs savam novadam 2018”. Projektu konkursa mērķis bija veicināt sabiedrībai nepieciešamu, sabiedriski nozīmīgu projektu un pasākumu īstenošanu Bauskas novada teritorijā, uzlabojot dzīves kvalitāti novada iedzīvotājiem, kā arī veicināt atbildību par savas dzīves vides un dzīves kvalitātes uzlabošanu un attīstīt sadarbību starp pašvaldību, nevalstiskajām organizācijām un uzņēmējiem.
No 18 konkursa pieteikumiem komisija izvēlējās atbalstīt 11 projektus, starp kuriem ir arī mūsu klases projekts. Projekta realizācijai Bauskas novada dome piešķīra 1000 EUR lielu finansējumu.  Pateicoties piešķirtajiem līdzekļiem radās iespēja projektu paplašināt, papildus apzināt 15 bērnus interesējošas tūrisma vietas, kurās tiks uzstādīti statīvi ar izzinoši izklaidējošu informāciju.
Pavasara pārgājienu laikā visi klašu kolektīvi iesaistījās neparasto apskates vietu meklēšanā. Rezultātā atlasījām 15 bērniem saistošākos apskates objektus. Šobrīd notiek informācijas atlase stendu izveidei.
Projekta realizācijas termiņš ir 2018. gada beigas.



 Ieteicamā literatūra un informācijas avoti:
1.      Arājs R, Drulle V, Miesniece A. Izzini pasauli, Dabaszinība Metodiskais līdzeklis skolotājiem.-  R.:Zvaigzne ABC, 2005
2.      Bauskas mājaslapa www.bauska.lv
3.      Prudņika I. Mūsdienīga mācību procesa organizēšana atbilstoši kompetenču pieejai
4.      Purēns V. Didaktika, Kā attīstīt kompetenci.- RAKA,2017
5.      Sociālo interešu institūts  mājaslapa www.sii.lv
6.      Valsts Izglītības satura centrs, atbildīgā par sagatavoto materiālu Evija Pelša VISC redakcija Klases stundu programmas paraugs Metodiskais līdzeklis, 2016
7.      www.google.com/maps
8.      www.skola2030.lv.




Pielikumā
  1. Fotogrāfijas.
  2. Krustvārdu mīkla uzmanības, vērīguma pārbaudīšanai.
  3. Metodes.
  4. Vecāku atļaujas personas datu publiskošanai pdf fails.
  5. Fotogrāfijās redzamo personu piekrišana publicitātei pdf fails .



1.      Pielietojot metodi Vizualizācija, noskaidrojam idejas par interesantākajām vietām Bauskā, ko bērni ieteiktu apmeklēt saviem vienaudžiem






2. Gide Valentīna Metniece saistoši pastāstīja par Bauskas rātsnama vēsturi.


3.Vecā naudas maka stāstu klausījāmies Bauskas pilī. Gide Ilona Ozola mūs aizveda Bauskas pils tālā pagātnē.





5.
Motormuzejā gide Sandra Ziemele vadīja orientēšanās spēli.
 


6. Bauskas muzejā atraktīvā gida Aigara Urtāna vadībā dziedājām un gājām rotaļās.



7. Medijpratības un digitālās kompetences mums pilnveidot palīdzēja informātikas skolotāja Anda Rone.



8.
Krustvārdu mīkla uzmanības, vērīguma pārbaudīšanai.











1.
r
a
t
i











2.
m
ā
r
c
i
ņ
a










3.
t
o
r
n
i
s





4.
o
l
e
k
t
s













5.
k
o
n
f
e
k
t
o
m
e
t
r
s


6.
p
ē
d
a















7.
m
u
c
a












8.
p
u
d
s




















1.















2.

















3.











4.



















5.















6.



















7.













8.


























2. 











     Transporta līdzeklis, ar ko senatnē 
varēja iebraukt rātsnamā.
3.      Seno laiku svara mērvienība.
4.      Vieta, kur rātsnamā atrodas pulkstenis.
5.      Seno laiku garuma mērvienība.

6.      Lineāls ieteicamās dienas konfekšu devas mērīšanai.

7.      Seno laiku garuma mērvienība.
8.      Priekšmets, kurā pārvadāja ābolus ratos.
9.      Seno laiku svara mērvienība.


9. Metodes
Izvirzīto mērķi palīdz izpildīt uzdevumi, kuru paveikšanā izmantoju metodes, kurās bērni izprata sevi, savas vajadzības, plānoja savu darbu. Savukārt es sniedzu skolēniem atbalstu.
 Metode ir paņēmienu kopums, kā skolēns var apgūt kādu mācību satura daļu, bet stratēģija aptver visas darbības, kas ir svarīgas mācību procesam.
Stratēģijas struktūra
Mērķa izvirzīšana- Situācijas izvērtējums- Metožu izvēle- Darbība-Rezultātu vērtējums (4.)
Prasmju veidošanas metodes ir demonstrējumi, novērojumi, pētnieciskie darbi, problēmu, situāciju analīze, eksperimenti, shēmu, tabulu un diagrammu veidošana.
Attieksmju veidošanas metodes ir mācību ekskursijas, projekti, āra nodarbības. (1.)
Vizualizācija
 Skolēni izveido dažādus simboliskus uzskates līdzekļus: domu kartes, shēmas, zīmējumus, utt.
Sagatavošanās. Lai skolēni iedziļinātos tēmā, skolotājs sagatavo kādu “iesildīšanās uzdevumu”, piemēram, Bauskas apskates objektiem tie var būt nepabeigtie teikumi, kurus pabeidz katrs skolēns individuāli: mūs interesē... utt.
Vizualizēšana. Grupa veido kolāžu par apskates vietām, vērtējot piemērotību bērniem, izdomā kolāžas nosaukumu.
Novērtēšana. Skolotāja veido kopsavilkumu par vērojumiem kolāžas veidošanas laikā. Kolāžas tiek piestiprinātas klasē pie sienas, un skolēni pārrunā, kāda ir darba pamatdoma.
Sarunas mazās grupās
Skolēni sarunās apmainās ar viedokļiem, vērtējumiem un pieredzi. Ikviens grupā izsaka savu viedokli un gūst informāciju no citiem. Sarunām skolotājs izvirza noteiktus uzdevumus un noteikumus. Par sarunas tēmu var kļūt arī paši spēles noteikumi. Sarunas attīsta komunikatīvās prasmes.
Sagatavošanās. Tiek izveidotas grupas, un bērni vienojas par sarunas tēmu un noteikumiem. Saruna.
Novērtēšana/refleksija. Analizē gan sarunas norisi, gan sarunas rezultātus.
Intrigas princips
Ja izmanto šo principu, tad informāciju kārto tā, lai kāpinātu tās lietotāja interesi. Problēmu piesaka ar jautājumu, attēlu.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru