Metodiskā
izstrādne
Bauskas apskates ceļvedis bērniem
Bauska,
2018
Saturs
- Metodiskā darba tēma, anotācija……………………………………………………….3
- Ievads…………………………………………………………………………………..4
- Ceļveža izveides darba gaita…………………………………………………………...5
- Ieteicamā literatūra un informācijas avoti……………………………………………..7
- Pielikums……………………………………………………………………………….8
Darba autors: Bauskas
sākumskolas skolotāja Daiga Eimusa
Izglītība: Pirmsskolas
– sākumskolas skolotāja
Pedagoģiskā darba stāžs:
7 gadi
Darba nosaukums:
„Bauskas apskates ceļvedis bērniem”
Mērķis: Iepazīt zināmos
Bauskas apskates objektus un atklāt jaunus, novērtēt to piemērotību bērniem.
Izveidot košu, izglītojošu ceļvedi bērniem.
Mērķauditorija:
sākumskolas skolēni, ģimenes
Anotācija: Bauskas sākumskolas
2.b klases un skolotājas Daigas Eimusas projekts „Bauskas apskates ceļvedis
bērniem”. Bauskas Informācijas centrs (IC) piedāvā dažādus informatīvos
materiālus par izklaidējošām un izglītojošām iespējām tuvējā apkaimē.
Neskatoties uz IC piedāvājumu, aptaujājot skolēnus konstatējām, ka viņi pasīvi
apmeklē muzejus, kā arī vēsturiskos un dabas apskates objektus, jo nezina par
tiem. Trūkst specifiska izdevuma bērniem.
Lai motivētu bērnus
izzināt dzimto pilsētu un sniegtu informāciju citiem klašu kolektīviem, ģimenēm
un Bauskas viesiem, veidojam īpaši bērnu auditorijai piemērotu apskates objektu
ceļvedi.
Ceļveža veidošanas
procesā bērni paši apmeklē muzeju izstrādātās programmas un apskates objektus.
Pēc apmeklējuma skolēni vērtē, cik viņiem bija interesanti konkrētajā objektā.
Bērni piedāvā arī citus, viņuprāt interesējošus objektus, kurus būtu vērts
iekļaut ceļvedī. Ceļvedī būs karte ar tajā atzīmētām apskates vietām,
fotogrāfijas, bērnu īkšķīšu vērtējumi un īss komentārs par gaidāmo.
Īstenošanas gads un
vieta: 2018., Bauska
Izglītības
likums, valsts pamatizglītības standarts, valsts vispārējās vidējās izglītības
standarts un mācību priekšmetu standarti nosaka ikviena pedagoga iesaistīšanos
un atbildību audzināšanas darbībā. Izglītības iestādes attīstības stratēģija,
mērķi un uzdevumi nodrošina audzināšanas darbību, kas sekmē katra skolēna
harmonisku un vispusīgu attīstību. (3.) Bauskas sākumskolas mērķis ir,
organizējot un īstenojot kvalitatīvu, mūsdienīgu, uz kompetencēm balstītu
izglītošanās procesu, veicināt skolotāju un skolēnu sadarbību un līdzatbildību.
Kompetencēs balstītas pieejas būtība ir saprast skolēna vajadzības un strādāt
atbilstoši tām.(7.) Mācību un audzināšanas procesā aktualizējās jautājums par
bērnu iecienītākām tūrisma apskates vietām Bauskā. Pielietojot metodi
Vizualizācija, noskaidrojām idejas par interesantākajām vietām Bauskā, ko
bērni ieteiktu apmeklēt saviem vienaudžiem. Vairākums minēja RIMI, HESBURGER, daži
minēja Bauskas pili, muzeju.
Pētot šo
situāciju padziļināti un pielietojot metodi Sarunas mazās grupās, noskaidrojām,
ka bērniem trūkst intereses par Bauskā esošiem tūrisma objektiem, jo pieejamā
informācija nav saistoša un interesi raisoša.
Šobrīd
informācija par apskates objektiem un interesantākajām vietām Bauskā ir atrodama
vairākās Latvijas tūrisma interneta vietnēs, Bauskas mājas lapā www.bauska.lv,
kā arī dažnedažādos tūrisma ceļvežos, kas pieejami Bauskas tūrisma informācijas
centrā. Tomēr nevienā no šīm vietnēm vai bukletiem informācija nav veidota
tieši bērnam saprotamā valodā un veidā. Bukletos pieejamā informācija ir plaša,
detalizēta, taču tā neuzrunā mazākos ceļotājus un nemudina tos pašiem aktīvi
iesaistīties pilsētas izzināšanā un aktīvā brīvā laika pavadīšanā. Tieši tāpēc
radās ideja un vēlme šādu pilsētas izzināšanas ceļvedi radīt pašiem, iekļaujot
tajā ne tikai tūrisma objektus un to aprakstus, bet arī bērnu vērtējumus,
viedokļus, interesantus uzdevumus un karti.
Klases
stundā izvirzījām turpmāko darbību mērķi: Iepazīt zināmos Bauskas
apskates objektus un atklāt jaunus, novērtēt to piemērotību bērniem. Izveidot
košu, izglītojošu ceļvedi bērniem.
Uzdevumi
mērķa izpildei:
1.
Apzināt nozīmīgākās
tūrisma apskates vietas Bauskā un tās apmeklēt.
2.
Objektu izpētē un
ceļveža veidošanā iesaistīt vecākus.
3.
Pēc objektu apmeklēšanas
veikt aptauju, aicinot bērnus izteikt savu viedokli vai redzējumu, sniegt
vērtējumu par piedāvātajām aktivitātēm, un piedāvāt priekšlikumus, kā konkrēto
vietu padarīt vēl interesantāku un bērniem saistošāku.
4.
Iegūto informāciju
apkopot vienā informatīvā izzinoši izklaidējošā materiālā - tūrisma ceļvedī.
Ceļveža
moto-
Iepazīt, izvērtēt, ieteikt!
Skolotāja
profesija ir sadarbības profesija, un svarīgi sadarbības dalībnieki ir vecāki.
Uzaicināju klases vecākus uz sapulci, lai informētu par ceļveža izveides ideju un interesantu ceļu tās realizēšanai, kurā būs
nepieciešams viņu atbalsts. Vecāki izrādīja neviltotu interesi un piedāvāja
atbalstu projektam.
Kā pirmo
devāmies iepazīt Bauskas rātsnamu, jo bērni nezināja, kur Bauskā sver un mēra,
izmantojot senas mērierīces. Izmantoju Intrigas principu.(4.)
Gide Valentīna Metniece
saistoši pastāstīja par Bauskas rātsnama vēsturi.
Bērni savu patiku vai
nepatiku izrādīja ar rokas īkšķa stāvokli.
Īkšķīšu vērtējumā šis
pasākums ieguva 14 īkšķus uz augšu un 5 horizontāli.
Skolēniem nepatika
gaidīt rindā, kamēr tika svērti un mērīti klasesbiedri. Mēs savā ceļvedī
sagatavosim krustvārdu mīklu, kurā bērni varēs pārbaudīt, cik vērīgi un
uzmanīgi bijuši. Šis pasākums ir bezmaksas. Rātsnamā aizvadījām stundu.
Vecā naudas maka stāstu
klausījāmies Bauskas pilī. Gide Ilona Ozola mūs aizveda Bauskas pils tālā
pagātnē.
Bērni uzzināja
par maksāšanas līdzekļiem, naudas veidiem. Spēlēs skolēni apguva preču- naudas
apmaiņas sistēmu, mainīja zirņus pret zivīm un kaķu ādām. Viņi zīmēja karti un
paslēpa māla podu, kuru otrai grupai bija jāatrod, lasot karti, iemācījās Kociņspēli
jeb Marienbādi, kuru vēlāk labprāt spēlēja arī klasē starpbrīžos.
Īkšķīšu
vērtējumā šis pasākums ieguva 15 uz augšu un 4 daļēji. Bērniem ļoti patika dažādās
spēles, tomēr dažiem ātri apnika. Šis pasākums grupai maksāja 30 eiro. Pilī
aizvadījām stundu. Siltākā laikā veiksim pils kompleksa apskati, kura būs
bezmaksas.
Motormuzejā
orientēšanās spēle guva simtprocentīgu atsaucību, un īkšķīši vienbalsīgi tika
pacelti uz augšu. Gide Sandra Ziemele vadīja orientēšanās spēli.
Visiem ļoti patika
spēle, kurā varēja izkustēties, meklēt senatnīgu auto detaļas un noslēgumā
saņemt dāvaniņu. Apmeklējums izmaksāja 0,80 eiro katram bērnam, darbojāmies
stundu.
Bauskas muzejā
izzinājām lelles, gājām rotaļās, dziedājām un paši izgatavojām lupatu lelli.
Atraktīvā
gida Aigara Urtāna vadībā dziedājām un gājām rotaļās. Īkšķīšu vērtējumā šis
pasākums ieguva13 uz augšu un 7 daļēji. Bērnus biedēja leļļu pārpilnība. Apmeklējums
izmaksāja 1,50 eiro katram bērnam, darbojāmies stundu.
Ziemas periodā
izpētījām IC piedāvātās aktivitātes muzeju telpās. Siltākā laikā kopā ar gidu
dosimies izglītojoši izzinošā pastaigā pa Bausku, lai apskatītu pilsētas
ievērojamās vietas, izstaigāsim dabas takas, atpūtas vietas. Meklēsim
interesantas vietas, kuras būtu vērts apmeklēt arī citiem.
Datorklasē pētījām
Bauskas karti, ko piedāvā google maps, un sagatavojām karti, kurā atzīmētas
iepazītās vietas. Medijpratības un digitālās kompetences mums pilnveidot
palīdzēja informātikas skolotāja Anda Rone.
Paralēli interesanto
apskates vietu meklējumiem sākam domāt par ceļveža vizuālo tēlu un saturu.
Ceļveža noformējumā iekļausim mūsu skolas simbolu –taureni, kā arī skolai
raksturīgās krāsas- zilo un zaļo, jo mēs lepojamies ar savu skolu!
Šobrīd esam apskatījuši
sagatavotās programmas Bauskas rātsnamā, pilī, muzejā un Motormuzejā. Līdz
mācību gada beigām apmeklēsim un izpētīsim citus iecerētos objektus. Ceļvedis
būs noderīgs palīgs pilsētas izzināšanā un interesantā aktīvā laika pavadīšanā
Bauskas novada bērniem, ģimenēm un pilsētas viesiem. Gūstot novada skolēnu un
viņu ģimeņu, pilsētas viesu atsaucību un interesi par Bauskas apskates ceļvedi
bērniem, to būs iespējams iekļaut Bauskas tūrisma informācijas centra izdales
materiālos, kā arī novada izglītības iestāžu mācību un audzināšanas materiālos.
Sadarbojoties
ar skolas vecāku padomi, klases uzsākto projektu pieteicām Bauskas novada
pašvaldības šī gada martā izsludinātajam projektu konkursam „Mēs savam novadam
2018”. Projektu konkursa mērķis bija veicināt sabiedrībai nepieciešamu,
sabiedriski nozīmīgu projektu un pasākumu īstenošanu Bauskas novada teritorijā,
uzlabojot dzīves kvalitāti novada iedzīvotājiem, kā arī veicināt atbildību par
savas dzīves vides un dzīves kvalitātes uzlabošanu un attīstīt sadarbību starp
pašvaldību, nevalstiskajām organizācijām un uzņēmējiem.
No 18
konkursa pieteikumiem komisija izvēlējās atbalstīt 11 projektus, starp kuriem ir
arī mūsu klases projekts. Projekta realizācijai Bauskas novada dome piešķīra
1000 EUR lielu finansējumu. Pateicoties piešķirtajiem
līdzekļiem radās iespēja projektu paplašināt, papildus apzināt 15 bērnus
interesējošas tūrisma vietas, kurās tiks uzstādīti statīvi ar izzinoši
izklaidējošu informāciju.
Pavasara pārgājienu
laikā visi klašu kolektīvi iesaistījās neparasto apskates vietu meklēšanā.
Rezultātā atlasījām 15 bērniem saistošākos apskates objektus. Šobrīd notiek informācijas
atlase stendu izveidei.
Projekta realizācijas
termiņš ir 2018. gada beigas.
Ieteicamā literatūra un informācijas avoti:
1.
Arājs R, Drulle V,
Miesniece A. Izzini pasauli, Dabaszinība Metodiskais līdzeklis
skolotājiem.- R.:Zvaigzne ABC, 2005
3.
Prudņika I. Mūsdienīga
mācību procesa organizēšana atbilstoši kompetenču pieejai
4.
Purēns V. Didaktika,
Kā attīstīt kompetenci.- RAKA,2017
6.
Valsts Izglītības
satura centrs, atbildīgā par sagatavoto materiālu Evija Pelša VISC redakcija
Klases stundu programmas paraugs Metodiskais līdzeklis, 2016
Pielikumā
- Fotogrāfijas.
- Krustvārdu mīkla uzmanības, vērīguma pārbaudīšanai.
- Metodes.
- Vecāku atļaujas personas datu publiskošanai pdf fails.
- Fotogrāfijās redzamo personu piekrišana publicitātei pdf fails .
1. Pielietojot
metodi Vizualizācija, noskaidrojam idejas par interesantākajām vietām Bauskā, ko
bērni ieteiktu apmeklēt saviem vienaudžiem
2. Gide Valentīna Metniece saistoši pastāstīja par Bauskas rātsnama vēsturi.
3.Vecā naudas maka
stāstu klausījāmies Bauskas pilī. Gide Ilona Ozola mūs aizveda Bauskas pils tālā
pagātnē.
5. Motormuzejā gide Sandra Ziemele vadīja orientēšanās spēli.
6.
Bauskas muzejā atraktīvā gida Aigara Urtāna vadībā dziedājām un gājām rotaļās.
7.
Medijpratības
un digitālās kompetences mums pilnveidot palīdzēja informātikas skolotāja Anda
Rone.
8.Krustvārdu mīkla uzmanības, vērīguma pārbaudīšanai.
1.
|
r
|
a
|
t
|
i
|
||||||||||||||||
2.
|
m
|
ā
|
r
|
c
|
i
|
ņ
|
a
|
|||||||||||||
3.
|
t
|
o
|
r
|
n
|
i
|
s
|
||||||||||||||
4.
|
o
|
l
|
e
|
k
|
t
|
s
|
||||||||||||||
5.
|
k
|
o
|
n
|
f
|
e
|
k
|
t
|
o
|
m
|
e
|
t
|
r
|
s
|
|||||||
6.
|
p
|
ē
|
d
|
a
|
||||||||||||||||
7.
|
m
|
u
|
c
|
a
|
||||||||||||||||
8.
|
p
|
u
|
d
|
s
|
1.
|
||||||||||||||||
2.
|
||||||||||||||||
3.
|
||||||||||||||||
4.
|
||||||||||||||||
5.
|
||||||||||||||||
6.
|
||||||||||||||||
7.
|
||||||||||||||||
8.
|
3.
Seno laiku svara mērvienība.
4.
Vieta, kur rātsnamā atrodas pulkstenis.
5.
Seno laiku garuma mērvienība.
6.
Lineāls ieteicamās dienas konfekšu devas mērīšanai.
7. Seno laiku garuma mērvienība.
8.
Priekšmets, kurā pārvadāja ābolus ratos.
9.
Seno laiku svara mērvienība.
9. Metodes
Izvirzīto
mērķi palīdz izpildīt uzdevumi, kuru paveikšanā izmantoju metodes, kurās bērni
izprata sevi, savas vajadzības, plānoja savu darbu. Savukārt es sniedzu
skolēniem atbalstu.
Metode ir paņēmienu kopums, kā skolēns var
apgūt kādu mācību satura daļu, bet stratēģija aptver visas darbības, kas ir
svarīgas mācību procesam.
Stratēģijas
struktūra
Mērķa
izvirzīšana- Situācijas izvērtējums- Metožu izvēle- Darbība-Rezultātu vērtējums
(4.)
Prasmju
veidošanas metodes ir demonstrējumi, novērojumi, pētnieciskie darbi, problēmu,
situāciju analīze, eksperimenti, shēmu, tabulu un diagrammu veidošana.
Attieksmju
veidošanas metodes ir mācību ekskursijas, projekti, āra nodarbības. (1.)
Vizualizācija
Skolēni
izveido dažādus simboliskus uzskates līdzekļus: domu kartes, shēmas, zīmējumus,
utt.
Sagatavošanās.
Lai skolēni iedziļinātos tēmā, skolotājs sagatavo kādu “iesildīšanās uzdevumu”,
piemēram, Bauskas apskates objektiem tie var būt nepabeigtie teikumi, kurus
pabeidz katrs skolēns individuāli: mūs interesē... utt.
Vizualizēšana.
Grupa veido kolāžu par apskates vietām, vērtējot piemērotību bērniem, izdomā
kolāžas nosaukumu.
Novērtēšana.
Skolotāja veido kopsavilkumu par vērojumiem kolāžas veidošanas laikā. Kolāžas
tiek piestiprinātas klasē pie sienas, un skolēni pārrunā, kāda ir darba
pamatdoma.
Sarunas mazās grupās
Skolēni sarunās apmainās ar viedokļiem, vērtējumiem un pieredzi.
Ikviens grupā izsaka savu viedokli un gūst informāciju no citiem. Sarunām
skolotājs izvirza noteiktus uzdevumus un noteikumus. Par sarunas tēmu var kļūt
arī paši spēles noteikumi. Sarunas attīsta komunikatīvās prasmes.
Sagatavošanās. Tiek izveidotas grupas, un bērni vienojas par
sarunas tēmu un noteikumiem. Saruna.
Novērtēšana/refleksija. Analizē gan sarunas norisi, gan sarunas
rezultātus.
Intrigas princips
Ja izmanto šo principu, tad informāciju kārto tā, lai kāpinātu tās
lietotāja interesi. Problēmu piesaka ar jautājumu, attēlu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru